به گزارش شهرآرانیوز؛ این روزها که در لبنان و غزه، زنان دوشادوش مردان جلوههایی ماندگار از همراهی و حمایت از مقاومت را در کتاب تاریخ ثبت میکنند و ما هم در کشور خود با همدلی و انفاق، نقش خویش را در تاریخ ایفا میکنیم، فرصتی است تا آنچه در منابر و روضهها درباره مقاومت و ایثار حضرت زینب (س) شنیدهایم، بهتر درک کنیم و لبیکگوی عقیله بنیهاشم (س) باشیم. بهمناسبت فرارسیدن سالروز ولادت حضرت زینب (س) و در گفتگو با فرزانه حکیمزاده، عضو هیئتعلمی جامعهالزهرا (س) و استاد حوزه و دانشگاه، مقاومت و آزادگی در سیره آن بانوی بزرگوار را بررسی کردهایم.
حضرت زینب (س) مظهر عزت، حماسه و آزادگیاند و صبر در وجود ایشان، تجلی یافته است، اما امروز این سؤال مطرح میشود که پس چگونه آن بانوی بزرگوار در برههای از زمان به اسارت درمیآیند و درظاهر دشمن بر ایشان مسلط میشود؟ عدهای میگویند از همان پیدایش تاریخ، ظلمهای فراوانی رخ داده است، پس چه زمانی قرار است این ظلم پایان پذیرد؟ در دوران کنونی ما نیز عدهای اظهار میکنند این اسرائیل است که هرکاری دلش میخواهد، انجام میدهد، هر کسی را که بخواهد، میکشد و هر جایی را که بخواهد، ویران میکند، پس کی نصرت و عزت برای مؤمنان خواهد آمد؟
قرآن کریم به ما میآموزد که باید در اینباره نگاه خود را عوض کنیم و بهدنبال معنای عزت، شکوه، اقتدار و پیروزی واقعی باشیم. اگر درظاهر، باطل میتواند اینگونه جولان دهد و در چشمها بنشیند و تأثیر خود را در دلها بگذارد، آیا واقعا قدرتمند و عزیز است؟ قرآن بهصراحت میگوید هرگز، عزت فقطوفقط برای مؤمنان است، پس ما باید مفهوم واقعی عزت را پیدا کنیم.
اگر فردی همه امکانات و بهرههای دنیایی را دراختیار داشته باشد، اما بر قلب و دل خود احاطه نداشته باشد، عزت ندارد؛ چون هیچ احاطهای بر دل و قلب خود ندارد و تمام وجودش دراختیار شیطان است. درمقابل، افراد جبهه حق همچون حضرت زینب (س)، وقتی به مجلس ابنزیاد و یزید میروند که درظاهر در اوج قدرت و سلطه هستند، چنان با عزت و قدرت رفتار میکنند و سخن میگویند که باطل، زبون و خوار میشود.
در روایت دیگری آمده است که حضرت زینبکبری (س) در مواجهه با آن همه مصیبت و از دست دادن عزیزان خود فرمودند: «من جز زیبایی از کار خدا چیزی ندیدم»؛ یعنی آنچه خداوند با ما کرد، زیبایی بوده و برترین جایگاهها را نصیب ما کرده است، اما تو در آن وادی نیستی که این را بفهمی و تنها یک قدرت ظاهری داری. در مجلس یزید نیز حضرت زینب (س) میدانند که راهشان، حق و فرجام آن پیروزی است.
این درحالی است که یزید، حجت خدا و جگرگوشه رسول خدا (ص) را به شهادت رسانده، خاندانش را به اسارت برده است و میخواهد حضرت زینب (س) احساس حقارت و ترس کند، اما این اتفاق هرگز نمیافتد؛ ابنزیاد با آن سفاکی وقتی میبیند حضرت زینب (س) با وجود آنکه اسیر بوده است و همه عزیزانش را کشتهاند، باشکوه و اقتدار و بیاعتنا به قدرت ظاهری و پوشالی او، وارد مجلس میشود، ناراحت میشود و برای آنکه ناراحتی خود از این بیاعتنایی را نشان دهد، به حضرت زینب (س) عرض میکند: «حمد خدایی را که شما را رسوا کرد و احادیث شما را دروغ جلوه داد».
زینبکبری (س) در جواب وی میفرمایند: «حمد، خدا را که ما را به رسول خدا (ص) گرامی داشت و ما را پاک و طاهر ساخت!»؛ یعنی خداوند، فاسق را رسوا میکند. تأکید ایشان بر طهارت خاندان خود و نزول آیه تطهیر برای آنهاست. ابنزیاد با عصبانیت به وی میگوید: «دیدی خدا با خاندان شما چه کرد؟». حضرت جواب میدهند: «سرنوشت آنها شهادت بود و به آرامگاه خود رسیدند، اما حتما تو نزد خدا محاکمه میشوی». پس از این سخنان، بر عصبانیت ابنزیاد افزوده میشود و قصد کشتن عقیله بنیهاشم (س) را میکند.
همه زنان و مردانی که اکنون در جبهه حق هستند، نیز باید مطمئن باشند که یزیدیان زمان شکست میخورند. در قرآن نیز بهصراحت آمده است که باطل حتما نابودشدنی است: «الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا». برای پیروزی در مقابل باطل، باید مقاومت کرد و از دشمن نهراسید. زنان و مردان میتوانند در این راه از دختر علی (ع)، زینبکبری (س)، الگو بگیرند؛ چراکه ایشان درمقابل آن همه رذیلت و پستی دشمن هیچگاه سر خم نکردند و هیچگاه در بیان حق کوتاهی نکردند و آن را بر زبان جاری ساختند.
امروز همه آزادگان عالم از امامحسین (ع) الگو میگیرند و پرچمدار ابلاغ این پیام عزت و آزادگی، حضرت زینب (س) بودند. رساندن این پیام، جلوهای زیبا و تاریخساز از مقاومت و صبر زینبی است و نشان میدهد که این راه حق است. اگر نگاهمان به دنیا صرفا مادی باشد و دنبال این باشیم که بهتر بخوریم، بهتر بپوشیم و بهطورکلی از نعمتهای دنیوی بهرهمند شویم، هرگز نمیتوانیم در مسیر دینداری قرار بگیریم. ما برای خودسازی و تعالی روح به دنیا آمدهایم. اگر دنیا را مسیر و گذرگاه بدانیم، سختیهای آن را میپذیریم و برای عبور سلامت از آن، تمرین و در شرایط سخت، مقاومت میکنیم. این همان درس بزرگ حضرت زینب (س) برای ماست.
برای آنکه با صبر و مقاومت زینبی هممسیر شویم، باید خودسازی را از جزئیترین مسائل شروع کنیم. اگر بتوانیم خود را کنترل کنیم، مثلا یک دروغ کوچک هم نگوییم، یک نگاه ناروا هم نداشته باشیم یا یک حرف ناحق هم نزنیم، به مرحلهای میرسیم که میتوانیم مقابل استکبار بایستیم. زنان اگر سبک زندگی اسلامی و رعایت تقوا را در تمام مراحل مختلف زندگی ازجمله زندگی خانوادگی و رفتارهای فردی و اجتماعی در دستورکار خویش قرار دهند، آنگاه میتوانند در راه خدا از جان و مال خویش نیز بگذرند.